De wereld is niet meer wat hij was en dat merken bedrijven dagelijks. Nieuwe handelstarieven, exportverboden, sancties, cyberdreigingen: het geopolitieke klimaat verandert snel. En soms zelfs stormachtig. Hoe ga je daarmee om?

Op 15 april presenteerde Stichting Management Studies het boek Impact van Geopolitiek, geschreven door Clingendael-onderzoekers Maaike Okano-Heijmans, Rem Korteweg, Hala Naoum Néhmé en Remko Blom. Geen abstracte academische verhandeling, maar een praktijkgericht onderzoek waarin onder meer ASML, Boskalis Nederland, Booking.com, Philips en Havenbedrijf Rotterdam vertellen hoe zij koers houden in een wereld waarin geopolitiek steeds meer de toon zet.
De auteurs maken een scherp onderscheid tussen geopolitiek weer en geopolitieke klimaatverandering. Het eerste omvat plotselinge disrupties zoals sancties of importheffingen. Het tweede verwijst naar structurele verschuivingen, zoals de opkomst van China of de afbrokkelende dominantie van het Westen. Beide vormen stellen bedrijven voor lastige keuzes.
Impact van Geopolitiek biedt concrete handvatten. Hoe herken je signalen? Wat doe je als een markt plots op slot gaat? En hoe anticipeer je op de risico’s of misschien zelfs op de kansen die ontstaan?
Bestel het hier.