Boek tip: Impact van Geopolitiek - Hoe bedrijven hun strategie bepalen

Boek tip: Impact van Geopolitiek - Hoe bedrijven hun strategie bepalen

Om je weekend goed te beginnen deelt de redactie van CM elke vrijdag de beste content die je aanzet tot nieuwe perspectieven en frisse benaderingen.

De wereld is niet meer wat hij was en dat merken bedrijven dagelijks. Nieuwe handelstarieven, exportverboden, sancties, cyberdreigingen: het geopolitieke klimaat verandert snel. En soms zelfs stormachtig. Hoe ga je daarmee om?

Op 15 april presenteerde Stichting Management Studies het boek Impact van Geopolitiek, geschreven door Clingendael-onderzoekers Maaike Okano-Heijmans, Rem Korteweg, Hala Naoum Néhmé en Remko Blom. Geen abstracte academische verhandeling, maar een praktijkgericht onderzoek waarin onder meer ASML, Boskalis Nederland, Booking.com, Philips en Havenbedrijf Rotterdam vertellen hoe zij koers houden in een wereld waarin geopolitiek steeds meer de toon zet.

De auteurs maken een scherp onderscheid tussen geopolitiek weer en geopolitieke klimaatverandering. Het eerste omvat plotselinge disrupties zoals sancties of importheffingen. Het tweede verwijst naar structurele verschuivingen, zoals de opkomst van China of de afbrokkelende dominantie van het Westen. Beide vormen stellen bedrijven voor lastige keuzes.

Impact van Geopolitiek biedt concrete handvatten. Hoe herken je signalen? Wat doe je als een markt plots op slot gaat? En hoe anticipeer je op de risico’s of misschien zelfs op de kansen die ontstaan?

Bestel het hier.

Lees meer over

Maud Warnier

Redacteur

Maud Warnier is redacteur bij CM. Ze is recent afgestudeerd aan de school voor de journalistiek in Utrecht en heeft een brede interesse in de maatschappij. Geld speelt een cruciale rol in onze samenleving, niet alleen als ruilmiddel maar ook achter de meeste economische, sociale en politieke systemen. Als redacteur volgt ze die systemen en veranderingen in de financiële wereld op de voet en schrijft ze daarover. En ja, dit gaat prima samen met een koopverslaving op tweedehandskleding websites.