Economische crimineel gaat meebetalen aan eigen vervolging

Mensen en bedrijven die een economisch delict hebben gepleegd, kunnen straks een rekening krijgen voor de kosten die het Openbaar Ministerie heeft gemaakt voor de opsporing en vervolging. Minister Hirsch Ballin van Justitie gaat bekijken hoe hij dergelijke kosten op de overtreder kan verhalen. Hij heeft dat aangekondigd in een brief aan de Tweede Kamer. Daarin reageert hij op een wetenschappelijke evaluatie van de Wet op de economische delicten die sinds 1951 van kracht is. Milieuovertredingen vallen daar ook onder. Het Openbaar Ministerie moet soms 'excessieve kosten' maken om de wet te handhaven. Vandaar het idee de kosten te verhalen op de dader. De minister pleit ook voor zwaardere straffen voor daders die herhaaldelijk de wet overtreden, vooral als dat een extra gevaar oplevert voor de maatschappij. Dat geldt bijvoorbeeld voor iemand die een reeks milieudelicten heeft gepleegd.

Krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen.

Verder lezen?

Krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen