Zo werken optiegrieken: thèta en vega
Thèta is een optiegriek om te zien hoe de optieprijs verandert gedurende de tijd. Vega meet gevoeligheid van de optieprijs voor veranderingen in de volatiliteit. Cm: legt uit hoe je hiermee werkt.
Thèta is een optiegriek om te zien hoe de optieprijs verandert gedurende de tijd. Vega meet gevoeligheid van de optieprijs voor veranderingen in de volatiliteit. Cm: legt uit hoe je hiermee werkt.
Artificial Intelligence is geen toekomstmuziek meer voor finance-professionals. Tijdens een recent webinar van ControllersMagazine (in samenwerking met Payhawk) werd duidelijk dat AI zich razendsnel ontwikkelt tot strategische tool.
De optiegriek delta heeft grote invloed heeft op de waarde of prijsvorming van opties. Hoe zit dat precies?
Het mkb leent steeds vaker bij fintechplatforms. In 3 jaar tijd is het uitstaande krediet meer dan verdubbeld. Deze groei zet traditionele banken onder druk.
De Amerikaanse importheffingen raken Nederlandse bedrijven zowel in hun afzet als door het toenemende risico op wanbetaling vanuit Canada, de VS en Mexico.
Welke kennis moet een bestuurder hebben om zijn of haar rol verantwoord te kunnen vervullen? Het gaat tegenwoordig niet meer alleen om strategische koersbepaling. Een bestuurder moet permanent geschikt blijven. En dat betekent: structureel blijven leren. In dit artikel lees je er meer over.
Het kabinet stuurt aan op een Nederlandse implementatie van de CSRD voor het einde van het jaar. Voorlopig geldt de rapportageplicht alleen voor bedrijven die al eerder een duurzaamheidsverslag moesten opstellen.
Optiegrieken zijn indicatoren die optierisico's vanuit verschillende invalshoeken detecteren. Op basis van wiskundige formules informeren ze marktpartijen over de gevoeligheid van de optieprijs voor verschillende factoren. Met optiegrieken kun je rendementen naar een hoger niveau tillen.
Zonder duidelijk dividendbeleid ontstaan al snel spanningen binnen familiebedrijven. Daarom adviseren onderzoekers om heldere afspraken te maken over dividenduitkeringen.
Je ziet het op websites, in sociale media en officiële verslagen: organisaties die zich verkopen als groen en duurzaam. Maar hoe meten we dat eigenlijk? En wat zeggen die indicatoren dan echt? Als controller moet je zorgen dat het niet alleen goed klinkt, maar ook klopt.