Alles over Betaalmethoden

Betaalmethoden van A-Z: Zakelijke betaalstrategie

Betaalmethoden van A-Z: Zakelijke betaalstrategie

Het digitaliseren van bedrijfsprocessen heeft onder andere tot veel nieuwe betaalmethoden geleid en er zullen er nog vele volgen. Klanten gaan voor gemak. Ze kiezen daarom steeds vaker voor het bedrijf dat het snelst en het makkelijkst voor hen werkt. Dat geldt ook voor de manier van betalen. Een drietal stappen kan helpen om tot de ideale betaalstrategie te komen.

Betaalmethoden van A-Z: PSD2

Betaalmethoden van A-Z: PSD2

Al in 2015 is Payment Service Directive 2 (PSD2) aangenomen door de Europese Commissie om consumenten beter te beschermen tijdens online betalingen, om de ontwikkelingen en gebruik van innovatieve online en mobiele betalingen te bevorderen en om grensoverschrijdende Europese betalingen veiliger te maken. Sinds 2019 is PSD2 ook in de Nederlandse wet verankerd.

Betaalmethoden van A-Z: Betalen onder rembours

Betaalmethoden van A-Z: Betalen onder rembours

Klanten kunnen bij een webwinkel vaak kiezen voor 'betalen onder rembours'. Het woord 'rembours' betekent zoveel als aflossing of terugbetaling. Het woord rembours ontleent zijn betekenis aan het Franse 'remboursement', dat terugbetalen of verrekenen betekent.

Betaalmethoden van A-Z: Betalen met Paypal

Betaalmethoden van A-Z: Betalen met Paypal

Paypal is een van oorsprong Amerikaanse online betaalmethode, die ook in Nederland steeds populairder wordt. PayPal is het best te vergelijken met een online portemonnee. PayPal verwerkte in 2019 12 miljard transacties, genereerde daarmee 17 miljard dollar aan omzet, en schoof zo voor 712 miljard aan geld de wereld over. De digitale betaaloplossing telt inmiddels wereldwijd 305 miljoen actieve accounts.

Betaalmethoden van A-Z: Betalen via een internetkassa

Betaalmethoden van A-Z: Betalen via een internetkassa

Een webwinkel kan niet zonder betaalsystemen. Klanten moeten veilig online kunnen afrekenen. Een internetkassa is een uitgebreide online kassa die verschillende belangrijke Nederlandse en buitenlandse betaalmethoden ondersteunt. Alle online transacties in een webwinkel worden daardoor gebundeld en verlopen vervolgens via u00e9u00e9n virtueel loket.

Betaalmethoden van A-Z: Online betalen

Betaalmethoden van A-Z: Online betalen

Online producten en diensten bestellen wordt steeds populairder en daardoor wordt er ook steeds meer online afgerekend. Er zijn dan ook verschillende mogelijkheden om klanten online te laten betalen. Welke manier past het best bij uw onderneming? En bij uw klanten?

Betaalmethoden van A-Z: Incassomachtiging

Betaalmethoden van A-Z: Incassomachtiging

Bij (automatische) incasso of machtiging geeft een klant toestemming aan een bedrijf, vereniging of stichting om eenmalig of periodiek een bepaald geldbedrag van een bankrekening af te schrijven. Dit heet automatische incasso, omdat de klant, nadat deze een machtiging heeft gegeven, niets meer hoeft te doen.

Betaalmethoden van A-Z: Overboeking

Betaalmethoden van A-Z: Overboeking

Een overboeking houdt in dat een klant via een reguliere bankoverschrijving geld overmaakt. Zowel overboeking als eenmalige machtiging of automatische incasso behoren, door de stormachtige ontwikkeling van onder andere iDEAL tot de achterhaalde betaalmethoden. Toch komen deze betaalmethoden nog steeds voor en worden ze door de komst van SEPA en IBAN weer populairder. Wat zijn de mogelijkheden? En welke ontwikkeling zijn er?

Betaalmethoden van A-Z: Betalen via iDeal

Betaalmethoden van A-Z: Betalen via iDeal

Naast fysieke betaalmethoden zijn Nederlandse klanten ook steeds meer vertrouwd met onlinebetaalmethoden. De meest gebruikte onlinebetaalmethode in Nederland is nog altijd iDeal. iDeal is in 2005 door de Nederlandse banken opgezet als een Nederlandse standaard voor het verrichten van internetbetalingen met lage transactiekosten. Currence, de eigenaar van de nationale betaalproducten Chipknip, Incasso/Machtigen, Acceptgiro en iDeal, heeft de werkzaamheden voor haar merken en producten aan Betaalvereniging Nederland uitbesteed.

Betaalmethoden van A-Z: Contant geld

Betaalmethoden van A-Z: Contant geld

Een gemiddelde contante betaling is voor een onderneming inmiddels zeventig procent duurder dan een pinbetaling. Een gemiddelde contante betaling kost een ondernemer inmiddels 29 cent, een gemiddelde pinbetaling 17 cent. Ten opzichte van 2014 zijn de gemiddelde kosten van contante betalingen 16 procent gestegen en die van pinbetalingen 11 procent gedaald.

Meepraten over onze inhoud?