Zo werken optiegrieken: alfa en bèta
Voor veel ondernemingen is rendement essentieel. Maar aandeelhouders willen soms meer: waardecreatie in de vorm van alfa. Wat is dat precies, en hoe valt die te realiseren?
Voor veel ondernemingen is rendement essentieel. Maar aandeelhouders willen soms meer: waardecreatie in de vorm van alfa. Wat is dat precies, en hoe valt die te realiseren?
Aandeelhouderswaardecreatie blijft een topprioriteit voor ondernemingen. Managing for value geldt inmiddels als leidend principe — niet alleen voor beursgenoteerde bedrijven, maar ook voor grotere private ondernemingen.
In het tweede kwartaal van 2024 keerden Europese bedrijven recordbedragen aan dividend uit. Dat kwam vooral door banken die profiteren van de hoge rente. ING was in Nederland de grootste bijdrager aan dividenduitkeringen in het tweede kwartaal.
Vandaag de dag wordt de continuïteit van een organisatie niet zozeer gerelateerd aan winst als wel aan het vermogen van de organisatie om toegevoegde waarde voor de verschillende stakeholders te creëren. De achterliggende gedachte is dat innovatie om investeringen ten koste van de winst vraagt, maar door het vergroten van de toegevoegde waarde een betere waarborg voor de continuïteit van de organisatie vormt.