Alles over Coachen

Alles heeft zijn prijs
Alles heeft zijn prijs

Enige tijd geleden nam iemand contact met mij op voor personal coaching. Op zich is dit niet vreemd. Gemiddeld twee keer per maand voer ik coaching sessies. Deze coaching had echter een ander doel dan gebruikelijk. Via mijn website kwam zijn vraag binnen. Laat ik hem meneer X noemen. We hadden telefonisch overleg en toen kwam de aap uit de mouw. Het bleek dat hij bezig was met het opstarten van zijn eigen bedrijf in - jawel - Excel trainingen. Hij wilde van mij graag leren hoe je een Excel model modelleert.

Leidinggevenden kunnen niet coachen

Als managementtrainer en -coach hoort Jacco van den Berg vaak dat leidinggevenden meer coachend willen gaan leidinggeven. Zij willen hun medewerkers tot taakvolwassen (competente) medewerkers coachen, die blijvend zelfstandig klussen kunnen klaren. Voor de leidinggevende kan het delegeren dan beginnen! Als hij dan de stelling poneert dat leidinggevenden niet kunnen coachen, is het in een training meteen stil. Maar hij meen het wel!

Coachend leidinggeven: van aansturen naar ontwikkelen

Eerder is in Tijdschrift Administratie geschreven over competentiemanagement en resultaatgericht managen. Beide invalshoeken leggen een verband tussen organisatiedoelstellingen en de individuele prestaties en het gedrag van de medewerker. Maar dan komt de hamvraag: hoe ga ik die medewerker dan aansturen en motiveren? Coachend leidinggeven is hiervoor een goede oplossing. En dat staat lijnrecht tegenover adviseren en strooien met tips.

BSC in de praktijk (3): Coachen met de balanced scorecard

Een persoonlijke balanced scorecard zal alleen slagen indien er sprake is een coachende managementstijl. Zeker als aan de persoonlijke balanced scorecard een beoordeling en beloning zijn gekoppeld. Coachend leidinggeven houdt in dat de manager de medewerker waar nodig faciliteert en ondersteunt om goed te kunnen presteren. Tegelijkertijd wordt in de vrijheid die de medewerker krijgt de medewerker aangesproken op de behaalde prestaties. Een coach luistert naar de medewerkers en geeft ze verantwoordelijkheden. Hij motiveert en inspireert. Hij is resultaatgericht en richt zich op de verbetering van de prestaties. Terugkoppeling is nodig om medewerkers zelf het inzicht te geven dat ze iets moeten leren om hun doelstellingen te bereiken. Feedback is echter meer dan alleen controle.

Loon naar werken met de balanced scorecard

Een persoonlijke balanced scorecard zal alleen slagen indien er sprake is een coachende managementstijl. Zeker als aan de persoonlijke balanced scorecard een beoordeling en beloning zijn gekoppeld. Coachend leidinggeven houdt in dat de manager de medewerker waar nodig faciliteert en ondersteunt om goed te kunnen presteren. Tegelijkertijd wordt in de vrijheid die de medewerker krijgt de medewerker aangesproken op de behaalde prestaties. Een coach luistert naar de medewerkers en geeft ze verantwoordelijkheden. Hij motiveert en inspireert. Hij is resultaatgericht en richt zich op de verbetering van de prestaties. Terugkoppeling is nodig om medewerkers zelf het inzicht te geven dat ze iets moeten leren om hun doelstellingen te bereiken. Feedback is echter meer dan alleen controle.