Stappenplan ISPnext: efficiënter leveranciersdata opvragen en vastleggen

Stappenplan ISPnext: efficiënter leveranciersdata opvragen en vastleggen
Dirk Jan Leppers, pre sales consultant bij ISPnext: ‘Om organisaties op weg te helpen bij het opvragen, vastleggen en ontsluiten van leveranciersdata hebben we een stappenplan opgesteld.’

Binnen organisaties ontstaat steeds meer behoefte aan transparantie over de supply chain. Is het niet vanuit intrinsieke motivatie dan toch zeker daartoe aangezet door toezichthouders en overheden. Maar welke data heb je allemaal nodig van je leveranciers en hoe breng je die informatie overzichtelijk bij elkaar? ISPnext heeft een stappenplan opgesteld.

“Met name de almaar toenemende wetgeving, zowel nationaal als internationaal, voedt een urgente behoefte aan beschikbaarheid en goed beheer van actuele leveranciersdata”, zegt Maarten de Ru, director Partners & Alliances bij ISPnext, ontwikkelaar van software voor Business Spend Management. De Ru doelt op wetgeving rond privacy (AVG), cyber- en dataveiligheid (NIS2 en DORA) en duurzaam ondernemen (CSRD, CSDDD en EUDR). “Deze regels worden steeds omvangrijker en gaan voor steeds meer bedrijven gelden.”

Intrinsieke motivatie

De behoefte aan data groeit binnen ondernemingen en publieke instellingen mede vanuit een intrinsieke motivatie. “Vanuit het besef dat leveranciers direct impact hebben op je producten en dienstverlening. Je wilt de garantie hebben dat de volledige keten past binnen de eisen die je stelt aan duurzaamheid en arbeidsomstandigheden. Je wilt weten met wie je nu eigenlijk zaken doet en ook de risico’s voor toekomstige leveranties in kaart hebben, zodat je wendbaar bent als omstandigheden veranderen.”

Maarten de Ru: 'Met name de almaar toenemende wetgeving, zowel nationaal als internationaal, voedt een urgente behoefte aan beschikbaarheid en goed beheer van actuele leveranciersdata.'
Maarten de Ru: 'Met name de almaar toenemende wetgeving, zowel nationaal als internationaal, voedt een urgente behoefte aan beschikbaarheid en goed beheer van actuele leveranciersdata.'

Problemen

De Ru constateert dat op veel plaatsen leveranciersdata nu niet op orde zijn. “Het is vaak onduidelijk welke data geïnventariseerd moeten worden en waar die vandaan moeten komen. Een volgende uitdaging is om de opgeslagen data te ontsluiten om aan rapportageverplichtingen te voldoen. In de praktijk wordt veel achteraf gerepareerd. Dat is arbeidsintensief, kostbaar en dus frustrerend. Terwijl je veel kunt automatiseren.”

Stappenplan

Om organisaties op weg te helpen bij het opvragen, vastleggen en ontsluiten van leveranciersdata heeft ISPnext een stappenplan opgesteld. Dirk Jan Leppers, pre sales consultant bij ISPnext, licht de stappen toe.

  1. 1

  2. 2

  3. 3

  4. 4

  5. 5

  6. 6

Leppers benadrukt dat een BSM-platform als dat van ISPnext koppelingen heeft met dergelijke derde partijen. “Dat uitwisselen van bestaande data noemen we silo’s ontsluiten.”

Leveranciersdata als USP

“Neem het onderwerp leveranciersdata serieus”, wil de Ru afsluitend nog maar eens benadrukken. “Je kunt dit er niet even in Excel of iets dergelijks bij doen. Het beheersen van de supply chain kan slimmer en efficiënter, het valt echt te automatiseren.” Hij ziet een audit-uitvraag nog vaak ontaarden in een zeer arbeidsintensief project. “Accountants worden speciaal ingehuurd om alle data te verzamelen en rapporten correct in te vullen. Een dure grap, zeker omdat het regelmatig moet worden herhaald.”

Het wordt steeds belangrijker om grip op je data te hebben”

Volgens hem zijn goede leveranciersdata op termijn een echte USP. “Het wordt steeds belangrijker om grip op je data te hebben. Niet alleen toezichthouders maar ook opdrachtgevers verlangen dat je verantwoording kunt afleggen over de gehele keten. De beschikking hebben over en het eenvoudig kunnen ontsluiten van data is cruciaal.”

Dit artikel is gesponsord door ISPnext.

Integrated reporting: Stappenplan om te komen tot geïntegreerde informatie over waardecreatie

Integrated reporting: Stappenplan om te komen tot geïntegreerde...

Integrated reporting over het integraal sturen op en beheersen van de kritische succesfactoren en de verantwoording daarover aan investeerders en andere belanghebbenden. Cm: legt aan de hand van een stappenplan uit hoe dat werkt.

Kwaliteit accountantscontrole te verbeteren door relatief kleine ingrepen

Kwaliteit accountantscontrole te verbeteren door relatief kleine...

De kwaliteit van de accountantscontrole kan verbeterd worden door lastiger controletaken meer prioriteit te geven, leren en innoveren te bevorderen en een andere mindset ten opzichte van nieuwe technologieën in de accountantscontrole. Dat blijkt uit drie onderzoeken van promovendus Christian Peters, die hij op dinsdag 13 juni verdedigt aan Tilburg University. In het afgelopen decennium

Wijziging IFRS inzake sale-and-leaseback

Wijziging IFRS inzake sale-and-leaseback

Onder IFRS is een aanpassing gedaan in IFRS 16 Leases over de verwerking van sale-and-leaseback. De aanpassing beoogt een onbedoeld effect rond de winstneming te voorkomen, maar maakt de verwerking wel een stuk complexer. Bij een sale-and-leaseback wordt een vast actief dat de onderneming in eigendom heeft verkocht met gelijktijdig de overeenkomst hetzelfde actief voor

Continuous monitoring bij Universiteit van Wageningen: 'We streven naar Excellence in Execution'

Continuous monitoring bij Universiteit van Wageningen: 'We streven...

De Universiteit van Wageningen maakt voor risicomanagement gebruik van geautomatiseerde data-analyses. Ook hun accountant maakt inmiddels gebruik van de software in hun jaarrekeningproces. Internal auditor Ronald da Costa Senior vertelt er graag over: 'Het belangrijkste succes is dat je regelmatig praat over risico's. De awareness voor risico's is enorm verhoogd.'

De jaarrekening: tips om goed te starten

De jaarrekening: tips om goed te starten

Vooral de afdeling Finance werkt aan de jaarrekening. De accountant controleert, maar de controller is verantwoordelijk voor de betrouwbaarheid. Op afstand blijven is dan ook een no-go. Als controller moet je bovenop het opstel- en controleproces zitten, om meteen te kunnen bijsturen bij onvolledigheden, fouten of ontbrekende toelichtingen. Want gaat er iets mis, dan kijkt iedereen naar jou.

Data-uitwisseling in de supply chain steeds complexer

Data-uitwisseling in de supply chain steeds complexer

Elektronische gegevensuitwisseling in de retail supply chain wordt steeds complexer. "Door strengere regelgeving en technologische ontwikkelingen kunnen organisaties dit moeilijker zelf doen", vertelt Arjan Sloot van SPS Commerce.

Stappenplan Fast Close: verhoog de efficiëntie in het afsluit- en rapportageproces

Stappenplan Fast Close: verhoog de efficiëntie in het afsluit- en...

Organisaties die sneller over vitale informatie beschikken, zijn doorgaans succesvoller dan organisaties die 15 dagen of langer nodig hebben om te rapporteren. Een goed stappenplan helpt het afsluit- en rapportageproces te versnellen.

Van traditionele boekhouder naar strategische partner

Van traditionele boekhouder naar strategische partner

De rol van de finance professional verandert. Een goede zaak voor zowel de professionals zelf als voor organisaties. Louis Brosky en Marcel van den Noord, respectievelijk finance manager en manager marketing en sales bij TKB, vertellen waarom deze ontwikkeling nieuwe kansen biedt in een datagedreven wereld.

Frank Cederhout: 'Beperk schade na fraudegeval'

Frank Cederhout: 'Beperk schade na fraudegeval'

Hoe kom je na een fraudegeval van de emotie naar de ratio? Het is een vraag waar Frank Cederhout RA, Director Forensic & Financial Crime bij Deloitte, elke dag mee van doen heeft. "Belangrijk is in dergelijke gevallen om zo snel mogelijk de schade te beperken."

Invoering e-facturatie vereist centrale aanpak

Invoering e-facturatie vereist centrale aanpak

Het verplicht aanleveren en kunnen verwerken van elektronische facturen: er valt voor bedrijven nauwelijks meer aan te ontkomen. De praktijk laat zien dat dit een complex proces is. Toch heeft het onderwerp op menig Finance-afdeling nog niet de hoogste prioriteit. Ten onrechte, ook al omdat e-facturatie de opmaat kan zijn naar optimalisatie van de gehele supply chain.

Risicomanagement en financiering knelpunten bij groeiende bedrijven

Risicomanagement en financiering knelpunten bij groeiende bedrijven

Wanneer een succesvolle startup begint te groeien, krijgt het bedrijf te maken met een aantal nieuwe problemen. Groeiende bedrijven hebben te weinig tijd om risicomanagement en aanverwante processen fatsoenlijk op te zetten en vinden het vaak lastig om kapitaal te vinden.

Partnermanager Arnold Nonnekes & COO Rutger van der Starre van Svea Finans.

Stijgende adviesrol financieel professionals bij bankvrije...

Uit de CBS Financieringsmonitor 2023 blijkt dat het mkb naast banken steeds vaker vertrouwt op accountants en financieel adviseurs voor financieringsadvies. Ook kiezen bedrijven vaker voor bankvrije financiering. Voor financieel professionals is het dan ook belangrijk om, naast te controleren, actief te adviseren. Rutger van der Starre, COO van Svea Finans, en Arnold Nonnekes, partnermanager, lichten toe: "Als sparringpartner ondersteun je het mkb bij financiële besluitvorming en groei. Bij liquiditeitsproblemen kan factoring een oplossing zijn om de cashflow te versnellen."