Getrouwd met Excel? Vijf argumenten voor de cloud

Getrouwd met Excel? Vijf argumenten voor de cloud

Bij de gedachte aan (zeker grootschalige) IT-projecten lopen bij veel managers de rillingen over de rug. Maar inmiddels is een substantieel deel van de finance managers ervan doordrongen dat hetu00a0huwelijk met Excel z'n langste tijd gehad heeft en niet de beste relatievorm is voor financiu00eble processen.

Bij de gedachte aan (zeker grootschalige) IT-projecten lopen bij veel managers de rillingen over de rug. Maar inmiddels is een substantieel deel van de finance managers ervan doordrongen dat het huwelijk met Excel z’n langste tijd gehad heeft en niet de beste relatievorm is voor financiële processen.

Vijf argumenten voor de cloud

Een overstap naar gespecialiseerde, cloud-gebaseerde FP&A software ligt dan voor de hand. De vraag is vandaag eigenlijk niet meer óf er wordt gewerkt in de cloud, maar hoe. Vijf argumenten:

1. Minder operationele kosten

De gemiddelde leeftijd van een systeem voor financieel management wordt gemeten in jaren, niet in maanden. Software moet worden ‘terugverdiend’. Bij het uitfaseren van legacy-systemen spelen kostenoverwegingen altijd een rol. Bij cloud-gebaseerde applicaties is dat niet anders, maar de kosten staan vaak niet meer bovenaan het lijstje. De cloud drukt de operationele kosten en is op termijn goedkoper dan lokale infrastructuren. Er hoeft niet meer geïnvesteerd te worden in een eigen server.

2. Tijdwinst

Bij lokaal draaiende applicaties moeten synchronisaties en updates vaak handmatig worden uitgevoerd; bij cloud computing wordt de software automatisch bijgewerkt. Zonder hinder en productiviteitsverlies voor gebruikers. De financiële functie kan erop vertrouwen dat de laatste wet- en regelgeving is verwerkt. Naar backup en recovery-oplossingen heeft de organisatie geen omkijken. Cloud computing draagt eraan bij dat informatie altijd real time actueel is, waardoor het mogelijk is sneller te reageren op nieuwe kansen, prijzen, klantbehoeften en andere ontwikkelingen die van invloed zijn op budget en groeiplannen en scenario’s.

3. Schaalbaarheid

De voordelen van de cloud zijn niet alleen weggelegd voor grote organisaties. Kleinere bedrijven zijn zelfs vaak sneller in staat te reageren op nieuwe ontwikkelingen dan grotere, loggere branchegenoten. Software as a Service brengt voor hen enterprise-achtige toepassingen binnen bereik, zonder grote initiële investeringen. Groeit het bedrijf, dan vormt opschalen geen probleem. Met cloud-applicaties kan eenvoudig capaciteit worden toegevoegd of gereduceerd.

4. Kennis wordt gedeeld

De cloud brengt gegevens onder in één interface, zodat elke divisie en indien nodig iedere medewerker input kan leveren en meekijken. Dat zorgt voor meer betrokkenheid. Doordat in de cloud data centraal beschikbaar zijn, ontstaat een betere en efficiëntere samenwerking tussen afdelingen, regio’s en tijdzones. En indien van toepassing ook met externe partijen (klanten, leveranciers, partners in de keten en misschien zelfs concurrenten). Locatie en tijdstip zijn niet meer van belang; een mobiele- of internetverbinding, inlog en een password volstaan om aan de slag te kunnen.

5. Betere data, eenvoudiger uitwisseling

Hoe meer mensen samenwerken aan documenten, des te belangrijker wordt de integriteit van data. Vóór het cloud-tijdperk zat er niks anders op dan bestanden heen en weer te mailen, waardoor projecten en processen vertraging opliepen. Documenten konden slechts door één persoon tegelijk worden bewerkt en opereren in (project)teams was zeer lastig. Iedereen had z’n eigen manier en plek van opslaan en de totale databerg bestond uit een woud aan formats, conflicterende bestanden en titels. Een cloud-platform rekent daarmee af. Meer weten over digitale transformatie? Lees de gratis whitepaper: Digitale transformatie van de finance organisatieDit artikel is gesponsord door Planalyse.