Data-analyse verschaft CFO stoel aan tafel bij de business
De ontwikkeling van technologie in organisaties gaat zo snel, dat CFO's en hun finance-functies soms moeite hebben om deze bij te houden. Maar dat is wel nodig willen zij daadwerkelijk de rol van businesspartner vervullen. Roel Haverland, verantwoordelijk voor sales bij CCH Tagetik: "De sleutel is data-analyse." Nergens anders zijn de competenties om data te
De ontwikkeling van technologie in organisaties gaat zo snel, dat CFO’s en hun finance-functies soms moeite hebben om deze bij te houden. Maar dat is wel nodig willen zij daadwerkelijk de rol van businesspartner vervullen. Roel Haverland, verantwoordelijk voor sales bij CCH Tagetik: "De sleutel is data-analyse.”
Nergens anders zijn de competenties om data te verzamelen, structureren, controleren, interpreteren en valideren zo goed gebundeld als bij de finance-functie. “Deze is dan ook perfect gepositioneerd om financiële en operationele data bij elkaar te brengen, om daarmee de business zo concreet mogelijk te ondersteunen”, stelt Haverland. “Traditionele CFO’s houden zich vooral veel bezig met het optimaliseren van de financiële processen en systemen. Begrijp me niet verkeerd; dat moet ook gebeuren. Want als dat niet op orde is, dan heb je problemen aan de basis, op de gebieden consolidatie, compliance en externe rapportage. Maar de rol van de CFO en zijn finance-functie gaat vandaag de dag nog veel verder dan dat.”
Lacune overbruggen
Haverland komt met een sprekend voorbeeld. “Je kunt als financial niet aankomen met wat cijfers en kolommen, terwijl marketing- en salesafdelingen prachtige visuals hebben van hun performance. Om die lacune te overbruggen, hebben we bij een casus onlangs Salesforce gekoppeld aan ons Corporate Peformance Management-systeem. Daardoor konden we de data uit Salesforce gebruiken om de budgettering aan te scherpen en te challengen. Maar ook konden we met predictive analytics voorspellen hoe de omzet zich in de toekomst zou ontwikkelen. Dat soort analyses verschaft de financial meteen een stoel aan tafel bij de business.”
Ingebed in SAP HANA
Sinds de oprichting in 1986 is CCH Tagetik de vertrouwde leverancier van software op de gebieden Corporate Performance Management en Business Intelligence. Voor onder andere budgeting, forecasting, financial consolidation en disclosure management. Uniek is dat het CPM-systeem van CCH Tagetik ook gecertificeerd is voor SAP HANA. Haverland: “Dat wil zeggen dat onze software gebruik kan maken van de kracht en functionaliteit van het HANA-platform van SAP. En dat komt de prestaties van ons systeem, zeker voor grote organisaties, enorm ten goede. Denk onder meer aan sneller consolideren, budgetteren en disclosen. We lopen daarin voorop.”
Haverland merkt af en toe schroom om dit soort tools te gebruiken. “Maar niet bij CFO’s die visionair zijn, weten waar de wereld naartoe beweegt en die hun finance office volop digitaliseren. Onderzoeksbureau Gartner stelt ook dat de ondernemingen van deze financieel directeuren winstgevender zijn. Maar dit is wel moeilijke kost voor meer traditioneel ingestelde CFO’s. Het is voor hen een compleet ander spel dan alleen het rapporteren waar ze nu mee bezig zijn en vraagt van het team andere talenten en competenties.”
Drempel is lager dan ooit
De drempel om in CPM-systemen tot analyses te komen, is lager dan ooit, stelt Haverland. “Dat komt omdat onze cloudsoftware zo is ingericht dat je hierin algoritmes kunt configureren, in plaats van zelf te moeten programmeren. Zie het als starterkits voor generieke analyses van bijvoorbeeld de bonusplanning, de HR-planning of de operationele (sales, sku) planning. Het is data-analyse made easy. Je moet als financial dan natuurlijk nog wel de data in de juiste structuur, in het juiste model gieten.”
Wie dat daadwerkelijk oppakt, kan diepgaander zijn gegevens in, vervolgt Haverland. “CPM-tools pakten van origine data op een geaggregeerd niveau, bijvoorbeeld het groepsniveau. Nu kun je datasets zo maken, dat je vrijwel oneindig kunt inzoomen op details, beyond finance. Waardoor je ook losse spreadsheets en access-databases buiten het kernsysteem om tot het verleden kunt laten behoren. Je hebt één versie van de waarheid, waaruit je put. In de CPM-systemen zelf kun je zo data coördineren en structureren.”
Eenvoudig dwarsdoorsneden maken
Dit levert een 360-graden view van de organisatie op. Haverland: “Vanuit finance koppel je operationele data aan financiële data. Compleet met een audittrail zodat je kunt zien waar data vandaan komen. Je kunt er als financial vervolgens ook een check op doen.” Haverland verwacht dat CPM-systemen in de toekomst niet alleen een grote afnemer van datawarehouses zijn, maar deze mogelijk zelfs vervangen. “Zo ontstaat een financiële datamart, waarmee je heel eenvoudig dwarsdoorsneden over de prestaties van de organisatie kan maken. Bijvoorbeeld: Waar lopen we voor of achter op het budget? Welke producten of businesslines zijn succesvol? Welke acties zijn het meest kansrijk om te ondernemen? Hoe winstgevend is onze vestiging in Tsjechië?”
Data-analyse is zo makkelijk toegankelijk voor de financial. “Dat is ook nodig, want data-analyses moeten eigenlijk gemeengoed worden voor de finance-afdeling. Je kunt het je niet permitteren om niet met data-analyse aan de slag te gaan. Je moet zorgen dat je als finance relevant blijft voor de business. Doe je dat niet, dan schaadt dat uiteindelijk ook de concurrentiepositie van diezelfde business.”
Dit artikel is gesponsord door CCH Tagetik.